Basisjaar 2 - Ik en de ander in beeld door Creatief Stem- en Lichaamswerk

‘Laat elke cel in je lichaam
dansen en zingen.
Laat elke cel in je lichaam
schilderen en boetseren.
Ga de trilling binnen
en ervaar de vreugde
van creativiteit.
Het is je geboorterecht’

In Basisjaar 2 – Ik en de ander in beeld door Creatief Stem- en Lichaamswerk ga je je creatief en expressief richten op de vijf levensgebieden – het fysieke, het emotionele, het sociale, het cognitieve en het spirituele. Waar je in basisjaar 1 gericht was op je eigen ‘ik’ is dit scholingsjaar de aandacht voornamelijk gericht op ‘Ik en de ANDER’. We nodigen je uit te experimenteren met dans, zang, klank, kleur en vorm. Je maakt gebruik gemaakt van, kunst, muziek, zang, dans, spel, poëzie, beeldend vormen, interactieve oefeningen, meditaties, gesprekken, presentaties… en meer. Belangrijke begrippen dit jaar zijn: vrijheid, creativiteit, intuïtie, autonomie, verantwoordelijkheid en oorspronkelijke kennis.

We nodigen je uit!

Samen met je groepsgenoten ga je dit jaar creatief op reis, met de uitnodiging om in beweging te komen, de vonk en het enthousiasme in jezelf en de ander te voeden en je stem te laten horen. Het gaat hierbij niet om artistiek zijn, maar om authentiek zijn. We stimuleren je zowel om zoveel mogelijk creativiteit ‘aan den lijve’ te ervaren, als dat wat je inspireert te gaan integreren in je leven en/of werk. Zo kan er een nieuwe ruimte in jezelf ontstaan waardoor je vollediger in het leven kunt gaan staan. De poort wordt geopend naar een vreugdevol, open en licht creatief bestaan die past bij de nieuwe energie in jezelf en om ons heen.

Het programma

In dit scholingsjaar maak je een inspirerende reis langs de vijf levensgebieden: fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief en spiritueel. Ieder levensgebied wordt in een aantal bijeenkomsten creatief verkend aan de hand van de volgende opbouw:

1. Thuis-wonen:
Gericht op ‘bewustzijn’ en ‘loslaten’ binnen het levensgebied: Je gaat eerst op zoek binnen het levensgebied naar bewustzijn. Wat is er? Hoe woon ik in dit levensgebied? Wat wil ik eren en wat loslaten?

2. Thuis-komen:
Gericht op ‘overgave’ en ‘vertrouwen’ binnen het levensgebied: Je werkt aan overgave in het levensgebied en vertrouwen dat het goed is of goed komt.

3. Thuis-zijn:
Gericht op zijn in het ‘nu’ binnen het levensgebied; Je werkt aan acceptatie en volledig aanwezig durven zijn in het levensgebied, met vreugde openheid en lichtheid.

Binnen deze driedeling onderzoek je de verschillende levensgebieden . Je maakt In feite een scan hoe de levensgebieden in jezelf aanwezig zijn.

In dit basisjaar wordt een aantal beroepsspecifieke vaardigheden verdiept zoals: 1. creatieve stem- en lichaamsgerichte opdrachten vormgeven gericht op jezelf of een ander, 2. werken met diverse kunstzinnige materialen en technieken bij het verdiepen van levensthema’s, 3. gespreksvaardigheden. 

Het accent ligt in dit jaar op de persoonlijke ontwikkeling en voor een deel op de professionele ontwikkeling. Er wordt verder gewerkt aan het verkennen en verdiepen van houding, kennis en vaardigheden ten aanzien van het kunstzinnig dynamisch coachen en het kunstenaarschap. 

Thema’s van de bijeenkomsten

  • Naar de aarde
  • Thuis-wonen fysiek
  • Thuis-komen fysiek
  • Thuis-zijn fysiek
  • Thuis-wonen emotie
  • Thuis-komen en -zijn emotie
  • Thuis-wonen sociaal
  • Thuis-komen en -zijn sociaal
  • Thuis-wonen cognitief
  • Thuis-komen en -zijn cognitief
  • Thuis-wonen spiritueel
  • Thuis-komen spiritueel
  • Thuis-zijn spiritueel
  • Presentaties 1 & 2 

Wat kun je verwachten?

Het persoonlijke proces
  • Je verdiept de helende en bevrijdende kracht van dans, beweging, muziek en zang kennen door middel van stemexpressie en dansexpressie.

  • Je leert jezelf zingend en dansend kennen en presenteren langs de vijf levensgebieden fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief en spiritueel.

  • Je leert door middel van beweging, dans, klank en muziek bewust het lichaam inzetten als instrument om zodoende het contact tussen je lichaam en je hoofd te bevorderen.

  • Je leert de vonk en het enthousiasme in jezelf en de ander te voeden met je stem en je lichaam.

  • Je leert je emoties te vertalen in zang, dans en beweging, klank en kleur.

  • Je leert je persoonlijk uiteen te zetten met de begrippen als: vrijheid, creativiteit, intuïtie , autonomie, verantwoordelijkheid, oorspronkelijke wijsheid.

Kunstzinnig en creatief werken
  • Je experimenteert met dans, zang, klank, kleur en vorm.
  • Je leert het creatieve proces in te zetten voor je eigen ontwikkeling.
  • Je leert de kracht van kunst, muziek, zang, dans, spel, poëzie, beeldend vormen, interactieve oefeningen, meditaties, gesprekken, presentaties en … meer kennen.
  • Je verdiept het werken met een diversiteit aan kunstzinnige materialen zoals
    pastelkrijt, oliekrijt, houtskool, kleurpotloden, acrylverf, gouache, aquarel/waterverf, acrylpotloden, grafietpotlood, ecoline, klei.
  • Je verdiept de waarde die kunstzinnige materialen en technieken in zich dragen voor je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je werkt op verschillende ondergronden en papiersoorten en ervaart wat deze ondergronden bijdragen/in beweging zetten.
  • Je verdiept wat het kunstzinnig werken jou als mens/coach/zanger/danser/kunstenaar te bieden heeft: Kun je genieten? Wat verrast je? Wat irriteert je? Wanneer kom je ‘in the flow’? Wat heb je nodig om drempels over te gaan? Welke grenzen kom je tegen? Wat inspireert je?
Kunstzinnig dynamisch coachen: een verdieping
  • Je onderzoekt en verdiept de vijf levensgebieden – fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief en spiritueel- en leert deze in te zetten voor je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je verdiept en doorleeft de het model ‘thuiswonen , thuiskomen, thuis zijn’.
  • Je verkent en verdiept de vaardigheden die horen bij de methodiek kunstzinnig dynamisch coachen en leert deze toepassen in je dagelijkse leven en in gesprekken met medestudenten.
  • Je leert op een liefdevolle manier actief te luisteren, feedback te geven en ontvangen, open vragen te stellen, samen te vatten en te concretiseren.
  • Je leert verdiepend een dialoog aan te gaan met je werkstukken, met jezelf en elkaar.
  • Je leert spelenderwijs (kleine) creatieve stem & lichaamsgerichte opdrachten vorm te geven voor jezelf en een ander.

Literatuur & materialen

  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, Akasha, 2009
  • Empathie loont, de kracht van liefde en wil, P. Cuilenburg (De Toorts, 2013)
  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (De Kleine Tiki, 2021)

Wil je een boek aanschaffen dat is geschreven door Roeland Frank Hoefsloot? Dan kun je dit bestellen via onze webshop of kopen tijdens een lesdag in het ‘winkeltje in de gang’.

Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

    Lesdagen

    In totaal zijn er 15 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar.

    Startdatum Breda 2023-2024

    • donderdag 26 oktober 2023

    Ongeveer twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur. Hier vind je het volledige lesrooster

    Aantal deelnemers

    16 personen

    Tarieven

    Op deze pagina vind je alle actuele informatie over de tarieven per scholingsjaar.

    Ik ben in beweging gekomen, vaste patronen zijn verschoven en hebben plaats gemaakt voor nieuwe dingen. Ik ben door emoties gegaan, ben er tussen gekropen, ben ervoor gaan  staan en ben gaan leven en beleven. En heel vaak ben ik er dwars doorheen gegaan dankzij dit jaar!

    Student basisjaar 2 - Ik en de ander in beeld door Creatief Stem- en Lichaamswerk

    Meer weten?

    Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek één van onze open dagen:

    Volg ons via

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Contact

    info@dekleinetiki.nl
    +31 (0)76 514 1017

    Correspondentie adres:
    Postbus 1825, 4801 BV Breda

    Bezoekadres:
    Langendijk 87, 4819 EV Breda

    © 2024  De Kleine Tiki