Basisjaar 2 - Ik en de ander in beeld door Creatief Stem- en Lichaamswerk

‘Laat elke cel in je lichaam
dansen en zingen.
Laat elke cel in je lichaam
schilderen en boetseren.
Ga de trilling binnen
en ervaar de vreugde
van creativiteit.
Het is je geboorterecht’

 

In Basisjaar 2 – Ik en de ander in beeld door Creatief Stem- en Lichaamswerk ga je je creatief en expressief richten op de vijf levensgebieden – het fysieke, het emotionele, het sociale, het cognitieve en het spirituele. Waar je in basisjaar 1 gericht was op je eigen ‘ik’ is dit scholingsjaar de aandacht voornamelijk gericht op ‘Ik en de ANDER’. We nodigen je uit te experimenteren met dans, zang, klank, kleur en vorm. Je maakt dan ook gebruik gemaakt van, kunst, muziek, zang, dans, spel, poëzie, beeldend vormen, interactieve oefeningen, meditaties, gesprekken, presentaties… en meer. Belangrijke begrippen dit jaar zijn: vrijheid, creativiteit, intuïtie, autonomie, verantwoordelijkheid en oorspronkelijke kennis.

We nodigen je uit!

Samen met je groepsgenoten ga je dit jaar creatief op reis, met de uitnodiging om in beweging te komen, de vonk en het enthousiasme in jezelf en de ander te voeden en je stem te laten horen. Het gaat hierbij niet om artistiek zijn, maar om authentiek zijn. We stimuleren je zowel om zoveel mogelijk creativiteit ‘aan den lijve’ te ervaren, als dat wat je inspireert te gaan integreren in je leven en/of werk. Zo kan er een nieuwe ruimte in jezelf ontstaan waardoor je vollediger in het leven kunt gaan staan. De poort wordt geopend naar een vreugdevol, open en licht creatief bestaan die past bij de nieuwe energie in jezelf en om ons heen.

Het programma

In negen maanden maak je een inspirerende reis langs de vijf levensgebieden: fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief en spiritueel. Ieder afzonderlijk levensgebied wordt daarbij in drie bijeenkomsten creatief verkend aan de hand van de volgende opbouw:

1. Thuis-wonen:
Gericht op ‘bewustzijn’ en ‘loslaten’ binnen het levensgebied: Je gaat eerst op zoek binnen het levensgebied naar bewustzijn. Wat is er? Hoe woon ik in dit levensgebied? Wat wil ik eren en wat loslaten?

2. Thuis-komen:
Gericht op ‘overgave’ en ‘vertrouwen’ binnen het levensgebied: Je werkt vervolgens aan overgave in het levensgebied en vertrouwen dat het goed is of goed komt.

3. Thuis-zijn:
Gericht op ‘Vol-ledig zijn’ in het ‘nu’ binnen het levensgebied; Je werkt aan acceptatie en volledig aanwezig durven zijn in het levensgebied vanuit Vol-heid, met vreugde openheid en lichtheid.

Deze driedeling pas je op de verschillende levensgebieden toe. Je maakt In feite een scan hoe de levensgebieden in jezelf aanwezig zijn.

In dit basisjaar wordt een aantal beroepsspecifieke vaardigheden verdiept zoals: 1. creatieve stem- en lichaamsgerichte opdrachten vormgeven gericht op jezelf of een ander, 2. werken met diverse kunstzinnige materialen en technieken bij het verdiepen van levensthema’s, 3. gespreksvaardigheden. 

Het accent ligt in dit jaar op de persoonlijke ontwikkeling en voor een deel op de professionele ontwikkeling. Er wordt verder gewerkt aan het verkennen en verdiepen van houding, kennis en vaardigheden ten aanzien van het kunstzinnig dynamisch coachen en het kunstenaarschap. 

Thema’s van de bijeenkomsten

  • Naar de aarde
  • Thuis-wonen fysiek
  • Thuis-komen fysiek
  • Thuis-zijn fysiek
  • Thuis-wonen emotie
  • Thuis-komen en -zijn emotie
  • Thuis-wonen sociaal
  • Thuis-komen en -zijn sociaal
  • Thuis-wonen cognitief
  • Thuis-komen en -zijn cognitief
  • Thuis-wonen spiritueel
  • Thuis-komen spiritueel
  • Thuis-zijn spiritueel
  • Presentaties 1 & 2 

Wat kun je verwachten?

Het persoonlijke proces
  • Je verdiept de helende en bevrijdende kracht van dans, beweging, muziek en zang kennen door middel van stemexpressie en dansexpressie.

  • Je leert jezelf zingend en dansend kennen en presenteren langs de vijf levensgebieden fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief en spiritueel.

  • Je leert door middel van beweging, dans, klank en muziek bewust het lichaam inzetten als instrument om zodoende het contact tussen je lichaam en je hoofd te bevorderen.

  • Je leert de vonk en het enthousiasme in jezelf en de ander te voeden met je stem en je lichaam.

  • Je leert je emoties te vertalen in zang, dans en beweging, klank en kleur.

  • Je leert je persoonlijk uiteen te zetten met de begrippen als: vrijheid, creativiteit, intuïtie , autonomie, verantwoordelijkheid, oorspronkelijke wijsheid.

Kunstzinnig en creatief werken
  • Je experimenteert met dans, zang, klank, kleur en vorm.
  • Je leert het creatieve proces in te zetten voor je eigen ontwikkeling.
  • Je leert de kracht van kunst, muziek, zang, dans, spel, poëzie, beeldend vormen, interactieve oefeningen, meditaties, gesprekken, presentaties en … meer kennen.
  • Je verdiept het werken met een diversiteit aan kunstzinnige materialen zoals
    pastelkrijt, oliekrijt, houtskool, kleurpotloden, acrylverf, gouache, aquarel/waterverf, acrylpotloden, grafietpotlood, ecoline, klei.
  • Je verdiept de waarde die kunstzinnige materialen en technieken in zich dragen voor je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je werkt op verschillende ondergronden en papiersoorten en ervaart wat deze ondergronden bijdragen/in beweging zetten.
  • Je verdiept wat het kunstzinnig werken jou als mens/coach/zanger/danser/kunstenaar te bieden heeft: Kun je genieten? Wat verrast je? Wat irriteert je? Wanneer kom je ‘in the flow’? Wat heb je nodig om drempels over te gaan? Welke grenzen kom je tegen? Wat inspireert je?
Kunstzinnig dynamisch coachen: een verdieping
  • Je onderzoekt en verdiept de vijf levensgebieden – fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief en spiritueel- en leert deze in te zetten voor je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je verdiept en doorleeft de het model ‘thuiswonen , thuiskomen, thuis zijn’.
  • Je verkent en verdiept de vaardigheden die horen bij de methodiek kunstzinnig dynamisch coachen en leert deze toepassen in je dagelijkse leven en in gesprekken met medestudenten.
  • Je leert op een liefdevolle manier actief te luisteren, feedback te geven en ontvangen, open vragen te stellen, samen te vatten en te concretiseren.
  • Je leert verdiepend een dialoog aan te gaan met je werkstukken, met jezelf en elkaar.
  • Je leert spelenderwijs (kleine) creatieve stem & lichaamsgerichte opdrachten vorm te geven voor jezelf en een ander.

De literatuur & materialen

De boeken die geschreven zijn door Roeland Frank Hoefsloot kun je aanschaffen via onze webshop. De literatuur van dit jaar is als volgt:

  • Heel je leven, een nieuwe oriëntatie door de psychosynthese, P. Ferrucci ,De Toorts Haarlem, 1987
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, Akasha, 2009

    Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

    Lesdagen

    In totaal zijn er 15 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar.

    Startdatum Breda 2022-2023

    • donderdag 20 oktober 2022

    Aantal deelnemers

    16 personen

    Tarieven

    Op deze pagina vind je alle actuele informatie over de tarieven per scholingsjaar. 

    Meer weten?

    Over welk onderwerp wil je meer weten?

    Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van onze open dagen. Wil je je meteen aanmelden? Dat kan binnenkort via onderstaande link:

    Volg ons via

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Contact

    info@dekleinetiki
    +31 (0)76 514 1017

    Correspondentie adres:
    Postbus 1825, 4801 BV Breda

    Bezoekadres:
    Langendijk 87, 4819 EV Breda

    © 2022  De Kleine Tiki