Basisjaar 2 - Creatief Beeldend - Ik en de ander in beeld

‘De opgave is niet een ander, maar jezelf te zijn en jezelf – het eigenste en innerlijkste
– door middel van contouren en kleuren tot uitdrukking te brengen’.  Heinrich von Kleist

In Basisjaar 2 – Creatief Beeldend – Ik en de ander in beeld staat ‘Ik en de ander’ meer centraal. Je gaat op zoek binnen het creatieve en kunstzinnige avontuur naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe is je verhouding tot de buitenwereld?
  • Hoe ga je om met polariteiten in jezelf?
  • Hoe ben je eigen stuurman of stuurvrouw in je leven en in je werk?
  • Wat breng je van je binnenwereld naar buiten?
  • Van waaruit communiceer je met je omgeving?
  • Kun je eerst ‘ja’ zeggen tegen je zelf en daarna ‘ja’ tegen de ander?
  • Hoe wil je gaan staan in de wereld?
  • Welk verlangen wil je daarin realiseren?
  • Hoe ga je dit handen en voeten geven?

Verkenning ik en relaties

Dit jaar ga je verder met de spelende verkenning van het coachend werken waarbij je kunstzinnige en creatieve werkvormen gebruikt. Door te boetseren, tekenen, zingen, bewegen en schilderen maak je contact met de scheppende bron in jezelf. Je prikkelt jouw fantasie, beweeglijkheid en genietend vermogen en je verkent hoe je de methodiek ‘Kunstzinnig Dynamisch Coachen’ in je dagelijks leven toe kunt passen. Daarbij kijk je naar je eigen ik en de relatie die je hebt met mensen in je omgeving zoals je familie, vrienden en werk. 

In Basisjaar 2 worden een aantal beroeps specifieke vaardigheden verder verdiept, zoals; 1. het kunnen werken met diverse kunstzinnige materialen en technieken bij het verdiepen van levensthema’s, 2. gespreksvaardigheden, 3. het vormgeven van kunstzinnige opdrachten voor jezelf of een ander, 4. het aangaan van een dialoog met je werkstukken, jezelf en elkaar.

Binnen dit opleidingsjaar ligt het accent op de persoonlijke ontwikkeling en voor een deel op de professionele ontwikkeling. Er wordt verder gewerkt aan het verkennen en verdiepen van houding, kennis en vaardigheden ten aanzien van het kunstzinnig dynamisch coachen en het bezield kunstenaarschap.

Handenmethodiek als rode draad

De rode draad van dit opleidingsjaar zijn de thema’s van de ‘Handenmeditatie’. Een methodiek om je
leven liefdevol, praktisch, kunstzinnig en creatief in eigen hand te nemen. Deze thema’s zijn:

1. De duim: over zelfbevestiging, licht en schaduw
2. De wijsvinger: over projectie en contact
3. De middelvinger: over leiderschap/meesterschap
4. De ringvinger: over trouw en transformatie
5. De pink: over genieten van het kleine
6. De handen gevouwen: over ontvangen
7. De handen ontvouwen: over schenken

Thema’s van de bijeenkomsten

  • Ontdek je eigenwaarde en zelfbevestiging
  • Zelfportret
  • Innerlijke leiding
  • De innerlijke criticus
  • Anima-animus 1
  • Anima-animus 2: Seksualiteit en sensualiteit in de kunst
  • De schaduw in het licht
  • Trouw-zijn
  • Werken met verhalen en beelden
  • Projectie en spiegelen
  • Schenken en ontvangen
  • Genieten van het kleine
  • Kleurbekennen
  • Presentaties van het eigen proces 1 en 2

Wat kun je verwachten?

Het persoonlijke proces
  • Je ontdekt je eigenwaarde.
  • Je leert omgaan met polariteiten in jezelf, je innerlijke criticus, je innerlijke man/vrouw.
  • Je leert vanuit de psychosynthese contact te maken met jezelf en de wereld om je heen.
  • Je leert stuurman/stuurvrouw te zijn van subpersonen in leven en werk.
  • Je leert hoe je in relatie staat tot je buitenwereld: familie, vrienden, werk etc.
  • Je leert trouw te zijn aan jezelf.
  • Je leert jezelf te laten zien aan jezelf en aan anderen.
  • Je leert de zon en schaduwzijde van jezelf kennen.
  • Je verdiept je eigen kracht en kwetsbaarheid.
  • Je verdiept de rijkdom en de grenzen die je ervaart in relatie tot anderen.
  • Je ervaart meer vertrouwen, levensgeluk, balans en veerkracht in je bestaan.
  • Je ervaart wat ‘De handenmeditatie’ bij jou in beweging zet en wat zich van binnen verdiept.
Kunstinnig en creatief werken
  • Je leert de waarde en specifieke werking van kunstzinnige materialen kennen en bewust inzetten.
  • Je werkt met een diversiteit aan kunstzinnige materialen zoals pastelkrijt, oliekrijt, houtskool, kleurpotloden, acrylverf, gouache, aquarel/waterverf, acrylpotloden, grafietpotlood, blockprint, ecoline, klei.
  • Je verdiept de waarde die kunstzinnige materialen en technieken in zich dragen voor je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je werkt op verschillende ondergronden en papiersoorten en ervaart wat deze ondergronden bijdragen/in beweging zetten.
  • Je leert de kracht kennen van het werken met verschillende werkvormen (bijvoorbeeld het zelfportret, het werken met symbolische dierkaarten, verhalen).
  • Je verdiept wat het kunstzinnig werken jou als mens/coach/kunstenaar te bieden heeft: Kun je genieten? Wat verrast je? Wat irriteert je? Wanneer kom je ‘in the flow’? Wat heb je nodig om drempels over te gaan? Wat inspireert je?
Kunstzinnig dynamisch coachen: een verdieping
  • Je leert en doorleeft de methodiek van ‘De handenmeditatie’ om je leven praktisch, kunstzinnig en creatief in eigen hand te nemen.
  • Je verkent en verdiept de vaardigheden die horen bij de methodiek kunstzinnig dynamisch coachen en leert deze toepassen in je dagelijkse leven en in gesprekken met medestudenten.
  • Je leert op een liefdevolle manier actief te luisteren, feedback te geven en ontvangen, open vragen te stellen, samen te vatten en te concretiseren.
  • Je leert een verdiepende dialoog aan te gaan met je werkstukken, met jezelf en elkaar.
  • Je leert over o.a. projecties, hanteren van stilte, het werken met metaforen, verhalen en beelden en hoe daarmee om te gaan.
  • Je leert spelenderwijs (kleine) kunstzinnige opdrachten vorm te geven voor jezelf en een ander.

Literatuur & materialen

  • De Handenmeditatie, R.F. Hoefsloot (De Kleine Tiki, 2021)
  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (De Kleine Tiki, 2021)
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, Eeserveen 2009)
  • Empathie loont, de kracht van liefde en wil, P. Cuilenburg (De Toorts, 2013)

    Wil je een boek aanschaffen dat is geschreven door Roeland Frank Hoefsloot? Dan kun je dit bestellen via onze webshop of kopen tijdens een lesdag in het ‘winkeltje in de gang’.

    Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

    Lesdagen

    In totaal zijn er 15 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar. 

    Startdata 2024 – 2025

    • zondag 29 september 2024
    • woensdag 2 oktober 2024
    • donderdag 3 oktober 2024
    • maandag 7 oktober 2024

    Ongeveer twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur. Hier vind je het volledige lesrooster

    Aantal deelnemers

    18 personen

    Tarieven

    Op deze pagina vind je alle actuele informatie over de tarieven per opleidingsjaar.

    Meer weten?

    Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek één van onze open dagen:

    Volg ons via

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Contact

    info@dekleinetiki.nl
    +31 (0)76 514 1017

    Correspondentie adres:
    Postbus 1825, 4801 BV Breda

    Bezoekadres:
    Langendijk 87, 4819 EV Breda

    © 2024  De Kleine Tiki