KDC - basisjaar 2: Ik en de ander in beeld door Creatief Beeldend Werk

‘De opgave is niet een ander, maar jezelf te zijn en jezelf – het eigenste en innerlijkste
– door middel van contouren en kleuren tot uitdrukking te brengen’.  Heinrich von Kleist

In het tweede basisjaar staat het ‘Ik en de ander’ meer centraal. Je gaat op zoek binnen het creatieve en kunstzinnige avontuur naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe is je verhouding tot de buitenwereld?
  • Hoe ga je om met polariteiten in jezelf?
  • Hoe ben je eigen stuurman of stuurvrouw in je leven en in je werk?
  • Wat breng je van je binnenwereld naar buiten?
  • Van waaruit communiceer je met je omgeving?
  • Kun je eerst ‘ja’ zeggen tegen je zelf en daarna ‘ja’ tegen de ander?
  • Hoe wil je gaan staan in de wereld?
  • Welk verlangen wil je daarin realiseren?
  • Hoe ga je dit handen en voeten geven?

Verkenning ik en relaties

Dit jaar ga je verder met de spelende verkenning van het coachend werken waarbij je kunstzinnige en creatieve werkvormen gebruikt. Door te boetseren, tekenen, zingen, bewegen en schilderen maak je contact met de scheppende bron in jezelf. Je prikkelt jouw fantasie, beweeglijkheid en genietend vermogen en je verkent hoe je de methodiek ‘Kunstzinnig Dynamisch Coachen’ in je dagelijks leven toe kunt passen. Daarbij kijk je naar je eigen ik en de relatie die je hebt met mensen in je omgeving zoals je familie, vrienden en werk. Want ook als coach zet je jezelf in als instrument naar de ander.

Handenmethodiek als rode draad

De rode draad van dit scholingsjaar zijn de thema’s van de ‘Handenmeditatie’. Een methodiek om je
leven liefdevol, praktisch, kunstzinnig en creatief in eigen hand te nemen. Deze thema’s zijn:

  1. De duim: over zelfbevestiging, licht en schaduw
    2. De wijsvinger: over projectie en contact
    3. De middelvinger: over leiderschap/meesterschap
    4. De ringvinger: over trouw en transformatie
    5. De pink: over genieten van het kleine
    6. De handen gevouwen: over ontvangen
    7. De handen ontvouwen: over schenken

Thema’s van de bijeenkomsten

  • Ontdek je eigenwaarde en zelfbevestiging
  • Gids-zijn
  • Zelfportret
  • Innerlijke leiding
  • De innerlijke criticus
  • Anima-animus 1
  • Anima-animus 2: Seksualiteit en sensualiteit in de kunst
  • De schaduw in het licht
  • Trouw-zijn
  • Werken met verhalen en beelden
  • Projectie en spiegelen
  • Vergeving
  • Schenken en ontvangen
  • Genieten van het kleine
  • Kleurbekennen
  • Presentaties van het eigen proces 1 en 2

De literatuur & materialen

  • De Handenmeditatie, R.F. Hoefsloot (Schors 2007)
  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (Schors 2007)
  • Heel je leven, een nieuwe oriëntatie door de psychosynthese P. Ferrucci (De Toorts Haarlem)
  • Kinderen geven tekens, Theresa Foks-Appelman (Euburon Delft 2005)
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, Eeserveen 2009)

    Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

    Lesdagen

    In totaal zijn er 17 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar. 

    Startdata Breda

    • Zondag 1 september 2019 óf
    • Zaterdag 7 september 2019 óf
    • Maandag 9 september 2019 óf
    • Vrijdag 13 september 2019

    Twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur.

    Hier vind je het volledige lesrooster.

    Startdatum Assen

    • Zaterdag 7 september

    Twee dagen per maand ben je welkom van 10.00 tot 17.00 uur.

    Hier vind je het volledige lesrooster.

    Aantal deelnemers

    18 personen

    Meer weten?

    Over welk onderwerp wil je meer weten?

    Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van onze open dagen. Wil je je meteen aanmelden en ben je een huidige Tiki-student? Meld je dan aan via het Tiki-portaal. Ben je nog geen student? Dan kun je je hier aanmelden:

    )