Let op: In oktober 2020 zal dit bijzonder mooie scholingsjaar helaas nog niet starten. Zodra er een nieuwe startdatum (wellicht nog in 2020, anders in 2021) bekend is zal deze uiteraard gedeeld worden via onze website, nieuwsbrief en sociale media.
Wil jij als coach, begeleider of trainer out of the box denken, experimenteel werken, inventiviteit en verbeeldingskracht inzetten in het werken met individuen en groepen? Dit scholingsjaar krijg je, door gebruik te maken van creatieve en kunstzinnige methoden en technieken, een rugzak vol nieuwe ideeën.
Dit jaar
Tijdens dit jaar train je vaardigheden en geef je je eigen werkstijl vorm. Dit doe je door middel van de scholingsgroep. Je leert door praktisch te oefenen voor en met de groep. Daarbij maak je gebruik van theoretische kaders en natuurlijk is er aandacht voor persoonlijke nabespreking. Het scholingsjaar is gericht op het ontwikkelen van creatieve en didactische vaardigheden. Je wordt dan ook gevraagd zelf te oefenen in de groep en daarbuiten, en eigen materiaal en werkvragen in te brengen. Ook krijg je dit jaar thuiswerk. Het accent van dit jaar ligt op op het professioneel en creatief werken met individuen en groepen in profit en non-profitorganisaties. Daarbij staan de volgende items centraal:
- Het integreren van creatieve en kunstzinnige werkvormen in workshops, coaching en training.
2. Het ontwikkelen van een creatieve attitude als coach/begeleider/trainer.
3. Het opdoen van kennis, inzicht en vaardigheden om vernieuwend te kunnen werken met individuen
en groepen.
Doelstelling van het programma
Na het volgen van het scholingsjaar ‘Creatief werken met individuen en groepen’ kun je:
- Een begeleidingsvraag in een creatief en kunstzinnig workshopaanbod vertalen.
- Een workshop in de verkennende, verdiepende en voltooiende fase creatief begeleiden.
- Creatieve werkvormen toepassen en hanteren individueel en groepsgericht.
- Spelend experimenteel werken met individuen en groepen.
- Groepsdynamische processen herkennen en begeleiden.
- Creatief inspelen op (lastige) groepssituaties en lastige deelnemers.
Thema’s van de bijeenkomsten
- Kennismaking en creatief werken met afbeeldingen
- Creatief werken met afbeeldingen binnen workshops, individueel en groepsgericht
- Werken met de stem, klank en muziek binnen workshops, individueel en groepsgericht (2 keer)
- Werken met dramatische expressie binnen workshops,individueel en groepsgericht (2 keer)
- Beeldend creatief werken in workshops, individueel en groepsgericht (2 keer)
- Lichaamsgericht werken binnen workshops,individueel en groepsgericht (2 keer)
- Werken met taal en tekens in workshops,individueel en groepsgericht
- Werken met natuur en vorm binnen workshops,individueel en groepsgericht
- Practicum workshop presentatie (3 keer)
- Persoonlijke presentaties (2 keer)
De literatuur & materialen
De boeken die geschreven zijn door Roeland Frank Hoefsloot kun je aanschaffen via onze webshop. De literatuur van dit jaar is als volgt:
- Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot, Uitgeverij Schors 2007
- Creativiteit in stemwerk en lichaamswerk, R.F. Hoefsloot, Uitgeverij Schors
- Trainen, een praktijkgids, K.de Galan, 3e editie, Uitgeverij Pearson Education Benelux 2015
- Ruimte door beelden, Zadoks J/P. den Bode, Utrecht Uitgeverij Zadoks 2007
Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

Lesdagen
In totaal zijn er 17 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar.
Startdatum Breda
Let op: In oktober 2020 zal dit bijzonder mooie scholingsjaar helaas nog niet starten. Zodra er een nieuwe startdatum (wellicht nog in 2020, anders in 2021) bekend is zal deze uiteraard gedeeld worden via onze website, nieuwsbrief en sociale media.
Aantal deelnemers
18 personen