KDC - verdiepingsjaar 3: Kunstzinnig Dynamisch Coachen integreren in je Leven en Werk

‘Om je gezicht te zien gebruik je een spiegel;
Om je ziel te zien een kunstwerk’ – George Bernard Shaw

Dit jaar staat in het teken van het integreren van je creativiteit en het kunstzinnige, in je dagelijkse leven als kunstzinnig dynamisch coach of mens. Het creatief leren schakelen tussen verschillende media als: beeldend werken, expressie, het gebruik van het lichaam, de stem en het gesprek, maakt het dynamisch.

In een stroomversnelling

Je komt dit jaar in een stroomversnelling als het gaat over bewustwording en kunstzinnig coachende vaardigheden. Jouw eigen proces is daarbij belangrijk. Daarnaast krijg je ook een overzicht van verschillende mogelijkheden van het creatieve en kunstzinnige aanbod gericht op persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. We stimuleren je om je sluimerende kwaliteiten te vernieuwen. Je verdiept je in de synthese tussen traditionele en alternatieve werkwijzen door middel van literatuur en oefening. Je krijgt ‘tools’ in handen waarmee je een begin kunt maken met het kunstzinnig dynamisch coachend werken in je dagelijks leven (of werk als je dat wilt). Tijdens de bijeenkomsten is hier aandacht voor.

Thema’s van de bijeenkomsten

De thema’s van de bijeenkomsten passen bij het proces van het kunstzinnig coachen van een denkbeeldige cliënt: van kennismaking tot afscheid en de belangrijke thema’s die in de praktijk de revue passeren. Je kunt ook werken met ‘proefpersonen’ tijdens de thuiswerkopdrachten, maar dit hoeft niet. De thema’s zijn:

  • Kennismaking – kernkwaliteiten
  • Beeldvorming
  • Werken met patronen
  • Biografie
  • Genietende en gekwetste kind
  • Ouder-volwassene-kind
  • Werken met grenzen
  • Inspiratie
  • Werken met stilte
  • De dramadriehoek en relatie
  • Werken met polariteiten
  • Omgaan met emoties
  • Werken met helende beelden
  • Werken met geleide fantasieën
  • Afscheid en rituelen
  • Presentaties van eigen proces 1 en 2

Literatuur & Materialenlijst

Tijdens dit jaar gebruik je de volgende literatuur:

  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (Schors 2007)
  • Kinderen geven tekens, Theresa Foks-Appelman (Euburon Delft 2005)
  • Heel je leven, een nieuwe oriëntatie door de psychosynthese P. Ferrucci (De Toorts Haarlem)
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, Eeserveen 2009)

Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

 

Lesdagen

In totaal zijn er 17 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar. 

Startdata Breda

  • Maandag 2 september 2019 óf
  • Maandag 9 september 2019 óf
  • Vrijdag 20 september 2019 óf
  • Zaterdag 14 september 2019

Twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur.

Hier vind je het volledige lesrooster.

Startdatum Assen

  • Zaterdag 7 september 2019

Twee dagen per maand ben je welkom van 10.00 tot 17.00 uur.

Hier vind je het volledige lesrooster.

Aantal deelnemers

18 personen

Meer weten?

Over welk onderwerp wil je meer weten?

Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van onze open dagen. Wil je je meteen aanmelden en ben je een huidige Tiki-student? Meld je dan aan via het Tiki-portaal. Ben je nog geen student? Dan kun je je hier aanmelden:

)