Het Verdiepingsjaar 3 – Kunstzinnig Dynamisch Coachen staat in het teken van het integreren van je creativiteit en het kunstzinnige in je dagelijkse
Binnen dit scholingsjaar verdiep je je in het kunstzinnig dynamisch coachen en het inzetten van de methodiek bij het werken met mensen aan persoonlijke en/of professionele ontwikkeling.
In een stroomversnelling
Je komt dit jaar in een stroomversnelling als het gaat over bewustwording en kunstzinnig coachende vaardigheden. Jouw eigen proces is daarbij belangrijk. Daarnaast krijg je ook een overzicht van verschillende mogelijkheden van het creatieve en kunstzinnige aanbod gericht op persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. We stimuleren je om je sluimerende kwaliteiten te vernieuwen. Je verdiept je in de synthese tussen traditionele en alternatieve werkwijzen. Je krijgt ’tools’ in handen waarmee je een begin kunt maken met het kunstzinnig dynamisch coachend werken in je dagelijks leven en/of werk.
Thema’s van de bijeenkomsten
De thema’s van de bijeenkomsten passen bij het proces van het kunstzinnig coachen van een denkbeeldige cliënt: van kennismaking tot afscheid en de belangrijke thema’s die in de praktijk de revue passeren. Je kunt ook werken met ‘proefpersonen’ tijdens de thuiswerkopdrachten, maar dit hoeft niet. De thema’s zijn:
- Kennismaking – kernkwaliteiten
- Werken met patronen
- Biografie
- Genietende en gekwetste kind
- Ouder-volwassene-kind
- Werken met grenzen
- Inspiratie
- Werken met stilte
- De dramadriehoek en relatie
- Werken met polariteiten
- Werken met helende beelden
- Werken met geleide fantasieën
- Afscheid en rituelen
- Presentaties van eigen proces 1 en 2
Wat kun je verwachten?
Kunstzinnig dynamisch coachen: het ambacht
- Je leert het proces en de thematiek van een denkbeeldige client volgen van kennismaking tot afscheid.
- Je leert met de methodiek ‘Kunstzinnig Dynamisch Coachen’ te werken (met proefpersonen indien gewenst).
- Je leert de verschillende muzen (beeldend werk, lichaamswerk, stemwerk, drama, taal en natuur) bewust in te zetten en hiertussen te schakelen in je coachende werk.
- Je leert verdiepend te werken met kunstzinnige werkstukken.
- Je zet heel bewust essentiële gespreksvaardigheden in zoals; actief luisteren naar de client en zijn werkstuk, oordelen achterwege laten, open vragen stellen, samenvatten en concretiseren.
- Je leert de kracht en kwetsbaarheid van verschillende werkwijzen in het begeleidende werk kennen.
- Je leert je bewust te zijn van je eigen triggers en valkuilen in een coachingssessie.
- Je leert je bewust te worden van de dynamiek tussen mensen, ook energetisch.
- Je leert de heilige driehoek van ‘cliënt, coach en werkstuk’ hanteren.
Het persoonlijke proces
- Je leert je creativiteit en kunstzinnigheid te integreren in je dagelijkse leven en/of in je professionele bestaan.
- Je ervaart een stroomversnelling in kunstzinnige en coachende vaardigheden.
- Je leert je kracht en kwetsbaarheid kennen als mens en coach en je sluimerende kwaliteiten te vernieuwen.
- Je leert je voedende en ondermijnende patronen kennen en hanteren.
- Je krijgt verder zicht op je biografie en het biografisch werken.
- Je kunt contact maken met gevoelsblokkades en emoties en deze bewust kunstzinnig uiten.
- Je leert de voedende en de kritische ouder, het genietende en het gekwetste kind in jezelf kennen en kunt onderscheiden wat hun specifieke kwaliteiten zijn.
- Je leert werken met polariteiten en subpersonen.
- Je leert samenwerken en jezelf te presenteren in contact met anderen, één op één en in een groep.
Kunstzinnig en creatief werken
- Je verdiept je in de helende kracht van boetseren, tekenen, schilderen en meer.
- Je verdiept de werking van kunstzinnige en creatieve opdrachten en oefeningen bij de ondersteuning van ontwikkelingsprocessen en kunt deze bewust inzetten voor jezelf of een ander.
- Je werkt met een diversiteit aan kunstzinnige materialen en kunt deze materialen en technieken bewust inzetten voor je eigen ontwikkeling of die van een ander in bijvoorbeeld een coachingssessie (denk aan materialen als oliekrijt, pastelkrijt, houtskool, blockprint, kleurpotloden, acrylverf, gouache, aquarel/waterverf, acrylpotloden, grafietpotlood, ecoline, klei, fineliners, collage, …)
- Je werkt op verschillende ondergronden en papiersoorten en ervaart wat deze ondergronden bijdragen/in beweging zetten voor jezelf of je client.
- Je verdiept wat het kunstzinnig werken jou als mens/coach te bieden heeft en/of hoe deze leven voor je client: Hoe kun je genieten? Wat verrast je? Wat irriteert je? Wanneer kom je ‘in the flow’? Wat heb je nodig om drempels over te gaan? Welke grenzen kom je tegen? Wat inspireert je?
Literatuur & Materialenlijst
- Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (De Kleine Tiki, 2021)
- Kinderen geven tekens, Theresa Foks-Appelman (Euburon Delft 2005)
- Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, Eeserveen 2009)
Wil je een boek aanschaffen dat is geschreven door Roeland Frank Hoefsloot? Dan kun je dit bestellen via onze webshop of kopen tijdens een lesdag in het ‘winkeltje in de gang’.
Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.
Lesdagen
In totaal zijn er 15 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar.
Startdata Breda 2024-2025
- maandag 7 oktober 2024
- vrijdag 11 oktober 2024
Ongeveer twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur. Hier vind je het volledige lesrooster.
Aantal deelnemers
18 personen