Basisjaar 1 - Jezelf in beeld door Creatief Beeldend Werk

‘Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van de dingen weer te geven, maar het innerlijk….dat is de echte werkelijkheid.’ Aristoteles

In basisjaar 1 ‘Jezelf in Beeld door Creatief Beeldend werk’ staat je eigen ‘IK’ centraal. Dit jaar staat in het teken van kunstzinnig werken aan persoonlijke groei, je eigen biografie en een kennismaking met het coachend werken. Daarbij maak je gebruik van kunstzinnige en creatieve werkvormen. In grote lijnen ga je via de kunstzinnige en creatieve media jezelf ‘schoon spelen’. Je maakt contact met de scheppende bron in jezelf door te boetseren, tekenen en schilderen. Je gaat ook zingen, dansen en met gedichten werken. Je merkt dat je fantasie, beweeglijkheid en genietend vermogen geprikkeld worden.

Dichter bij je kern

Het actief en met verwondering werken met vorm, beweging, klank en kleur zonder dat het ‘goed of perfect’ moet voedt je innerlijke ontwikkeling. Door een dialoog aan te gaan met je werkstukken, met jezelf en met elkaar ontstaat verdieping. Met dit basisjaar kun je in een stroomversnelling komen in bewustwording en kunstzinnige vaardigheden. Meditatief geschilderde, geboetseerde of getekende werkstukken bevatten voor de maker vaak een geheim. Door te zoeken naar dit geheim kom je dichter bij je kern, je ‘oorspronkelijk zijn’ en dat is echt genieten!

Thema’s van de bijeenkomsten

  • Kennismaking en in beweging komen
  • Vissen in het gezin van herkomst
  • Aarde en centreren
  • Het labyrint: over patronen
  • Open je hart
  • Drie kleine kleutertjes
  • Werken met subpersonen
  • Poëzie van het lichaam – mandala
  • Werken met maskers 1 en 2
  • Thuiswonen – thuiskomen – thuis zijn
  • Beweging en emotie
  • Gaan staan
  • Presentatie van het eigen proces 1 en 2

Rode draad

De rode draad van dit scholingsjaar zijn thema’s uit het boek van Roeland Frank Hoefsloot: ‘Meditatief Boetseren, kunstzinnig en creatief werken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.

  1. In beweging komen
  2. Centreren
  3. Openen/sluiten
  4. De bodem en het ‘gaan staan’
  5. Presentatie

Wat kun je verwachten?

Het persoonlijke proces
  • Je leert contact te maken met de scheppende bron in jezelf door te tekenen, schilderen boetseren, zingen, dansen en dichten.
  • Je brengt jezelf letterlijk en figuurlijk in beeld.
  • Je krijgt zicht op je denken, voelen en willen.
  • Je krijgt bewustzijn in patronen die je dienen en die je tegenwerken.
  • Je fantasie, bewegelijkheid en genietend vermogen worden geprikkeld.
  • Je komt dichter bij je kern, je oorspronkelijk zijn.
  • Je ervaart de werking van kunstzinnig en creatief werken aan persoonlijke groei.
  • Je krijgt via het kunstzinnig werken zicht op de belemmerende en bevorderende elementen uit jouw biografie/levensloop.
  • Je ont-dekt je eigen innerlijke kracht, wijsheid en stilte.
  • Je leert je grenzen verkennen en uitbreiden.
  • Je maakt kennis met de kracht van jouw innerlijke kind.
  • Je zelfinzicht, zelfvertrouwen en eigenheid groeit.
  • Je ervaart meer vertrouwen, levensgeluk, balans en veerkracht in je bestaan.
Kunstzinnig en creatief werken
  • Je leert de waarde en specifieke werking van kunstzinnige materialen kennen.
  • Je ervaart de werking en de waarde van meditatief boetseren, tekenen en schilderen.
  • Je leert kunstzinnig je emoties en ervaringen uit te beelden.
  • Je leert werken met een diversiteit aan kunstzinnige materialen als pastelkrijt, houtskool, gips, oliekrijt, kleurpotloden, acrylverf, gouache, aquarel/waterverf, acrylpotloden, blockprint, grafietpotlood, ecoline en klei.
  • Je leert werken met verschillende ondergronden, papiersoorten in verschillende formaten, en kleuren, paneeltjes en gips.
  • Je gebruikt verschillende kunstzinnige materialen en technieken bij het verkennen en verdiepen van levensthema’s en ontdekt de kracht van beeldend werken en meditatief werken.
  • Je onderzoekt wat het kunstzinnig werken jou als mens te bieden heeft: Waar geniet je van? Waar kom je jezelf tegen? Wanneer kom je ‘in the flow’? Wat heb je nodig om te beginnen? Wat inspireert je?
Kunstzinnig dynamisch coachen: een verkenning
  • Je ervaart hoe kunst, coaching en persoonlijke ontwikkeling samen komen.
  • Je maakt kennis met de methodiek van het kunstzinnig dynamisch coachen.
  • Je leert de principes van actief te luisteren, feedback geven en ontvangen, open vragen stellen, samenvatten en concretiseren.
  • Je maakt een begin met OER-counselingsvaardigheden: observeren, exploreren en reageren
  • Je leert een dialoog aan te gaan met je werkstukken, met jezelf en elkaar.
  • Je ervaart de cyclus van persoonlijke groei a.h.v. de volgende thema’s: In beweging komen, centreren, openen/sluiten, de bodem, gaan staan, presenteren.
  • Je leert procesgericht werken i.p.v. resultaat gericht werken.

De literatuur & materialen

De boeken die geschreven zijn door Roeland Frank Hoefsloot kun je aanschaffen via onze webshop. De literatuur van dit jaar is als volgt:

  • Meditatief Boetseren, R.F. Hoefsloot (De Kleine Tiki, 2022)
  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (De Kleine Tiki, 2021)
  • De stille plek in jezelf, meditatie in de psychosynthese, P. van Cuilenburg (De Toorts, 2008)
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, 2009)

Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

Lesdagen

In totaal zijn er 15 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar. 

Startdata Breda 2022-2023

  • zaterdag 1 oktober 2022
  • maandag 3 oktober 2022
  • woensdag 5 oktober 2022
  • zondag 9 oktober 2022
  • vrijdag 14 oktober 2022

Ongeveer twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur. Hier vind je het volledige lesrooster

Aantal deelnemers

18 personen

Tarieven

Op deze pagina vind je alle actuele informatie over de tarieven per scholingsjaar. 

Meer weten?

Over welk onderwerp wil je meer weten?

Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van onze open dagen. Wil je je meteen aanmelden? Dat kan binnenkort via onderstaande link: