Camilla Søe
Kunst is mijn therapie geworden.
Een manier waarop ik mezelf steeds beter leer kennen. Hier bewerk ik mijn innerlijke.
Ergens in het midden tussen het vreugdevolle en het verschrikkelijke werk ik aan mijn acceptatie van alles wat er in me leeft.
Zo zijn er een reeks zelfportretten ontstaan.
Eigen gedicht:
Fullness
When you are in that space
that is full of everything and nothing
at the same time
When you dare to let go
When you realize that
‘not dying’
is not the same as
living
That living is having
the courage to die
Over and over again
That living is having
the courage to love
Everything
See the beauty
Over and over again
That living is having
the courage to Keep your heart open
Always
Ellen
Karlien van Haagen
Van een geplant zaadje tot ontluikende bloem.
Het begon met de open dag waarbij ik aanwezig was en een kommetje heb gekleid. Dit jaar ging de reis verder. Ik ontdekte opnieuw dat ik het erg fijn vind om middels kunstzinnig werken mijn gevoelens te beleven en ordenen. Zo kon ik stappen maken in mijn levensprocessen en hielp me om mijn pad verder te gaan. Dit is wat ik graag in de toekomst anderen wil laten ervaren; kunstzinnig werken kan je verder helpen.
Zo is dit kunstwerk ontstaan. Ik heb een aantal werken samengebracht die mijn weg verbeelden. Een leidraad is de natuur, hier voel ik me thuis.
Ik had het graag aan iedereen willen tonen tijdens de open dag van dit jaar. Maar helaas, dat gaat niet… Nu heeft een bevriende fotografe, Petrissa Fotografie, mij geholpen. Zij heeft mijn collage gefotografeerd om toch met iedereen te kunnen delen. Ik hoop dat mijn collectie inspiratie voor anderen is om ook aan de Kleine Tiki te beginnen.
Marja Spijk
Drukte buiten , vogels fluiten luid
Nieuwsgierig luister ik wat ze zeggen, beduid
Bewust , ongeduld irritatie oproept
Zoekend , rits naar rust goed doet
Een babbel , antwoord , een vraag
Open oren horen acceptatie graag
Waarnemen , voelen , reageren
Vertellen de waarheid laten leren
Kijkend oog , glinsterende beweging
Veel zeggende vormen ontstaan , verkregen
Bewonderd , verwonderd , warm van binnen
Kopje onder overgaat in beminnen
De wildernis zijn pracht laat stralen
Ruimte ziet , niet laat verdwalen
Vele gezichten , de kern in zicht
Zeldzaam , uniek , in evenwicht
Drukte buiten , vogels fluiten luid
Een open mind , vreedzaam beduid !
Het is een aanloop hoe
Het is de belemmering toe
Het is de vredesduif zien vliegen
Het is inzicht zonder liegen
Ik zie een kippenpoot zwart verborgen
Ik zie zijn stappen vrij van zorgen
Ik zie een oog , groot, vol van angst
Ik zie overzicht word verlangt
Ik zie een kikker luidkeels kwaken
Ik zie veel , veel meer zaken raken
Ik zie een vleermuis onder gaan
Ik zie gedachten nu ontstaan
Ik weet de invloed hiervan dan
Ik weet het vorm te geven dan
Ik weet een helder weten voor
Ik weet vertrouwen geheten hoor
Het is een aanloop hoe
Het is de beweging er naar toe !
Bewust worden van …..
Beweging
In beweging komen
In beweging zijn
Caroline Kerssens
Het leven helpt mij om dichterbij mezelf te komen en mijn hart te openen. Het leven is een geschenk op zich en daar hoort ook wat ongelukkigheid bij…
Mensen zijn op zoek naar iets. En meer en meer mensen vinden. En toch blijven we ook worstelen met de moeilijke fasen. Waarom overkomt mij dit? Waarom is het leven zo moeilijk?
Pijn komt voort uit de wens en het verlangen dat het leven anders is dan hoe het is en de gedachte dat we mensen en dingen nodig hebben om ons gelukkig te maken.
Ongeluk komt voort door anderen verantwoordelijk te maken voor wat we voelen.
Onvrede komt voort uit teveel bezig zijn met wat er rond jou gebeurt en te weinig naar binnen te gaan om écht te kijken wat je ziel nodig heeft op haar oneindig lange reis.
Laat het leven je breken.
Laat het je kneden.
Laat het je zacht maken.
Laat het je openen.
Laat het je beïnvloeden.
Laat het je veranderen.
Wat je tegenkomt, wil jou iets tonen.
Dankbaar voor De Kleine Tiki ❤️ die me inzichten heeft gegeven!
Foto 1: Titel: Take a break. Find hope and don’t let it go.
Foto 2: Titel: Dierentotem en ‘Balast’
Ineke
De vraag was: waar sta je en waar ga je mee bezig dit jaar.
Hier heb je een steen en beschilder hem maar. Thuisgekomen heb ik de analyse van de opleiding toegepast zoals je een werkstuk kunt analyseren van een coachee. Ik bekeek de steen, voelde, zag kleuren en vormen met mogelijke betekenissen. Ik vond diverse meerwaarde in het proces van analyse van het werkstuk. En ik begreep dat dit mijn weg is die ik ga. Het gaat over groei. Met verwondering zag ik hoe een steen in beweging is.
2. Bomen zoeken; voor en achterzijde
Beïnvloed en gericht worden door een opdracht en het trekken van een spirituele kaart uit een Keltisch bomenkwartet.
Hierdoor geïnspireerd ben ik een weekend gaan fietsen om die boom te zoeken in het Nederlands landschap en in parken. Hierdoor zag ik de late zomerzon door de bladeren schijnen, de boomstammen, het werken van de bomen, de circulaire groei en versterving. Door te fotograferen kwam ik in de flow van de opdracht. Ik vond mijn eigen weg, terug naar de natuur en mijn verbinding en zijn in de natuur. Uiteindelijk vond ik mijn boom, en kwam ik terug bij mezelf. Ik heb verf en foto’s op doek gebruikt bij het weergeven van de zoektocht.
Teken eerst een omtrek van jezelf op een schilderdoek en gebruik verf, textiel om een 3D werkstuk te maken. Hoe sta jij in de wereld en welke betekenis heb jij daarin en hoe heeft de omgeving invloed op jou. Waar ben je het liefst en wat doe je het liefst.
Eerst mijn omtrek getekend. Daarna gekeken en gevoeld wat juist zou zijn in mijn geval. Op een gegeven moment begon het te werken en pakte ik van zolder de lapjes die ik gespaard heb en waar ik ooit mee liefdevol gequilt heb, maar nu niet meer aanraak. In plaats van ermee te naaien, heb ik ermee geschilderd, met lijm de lapjes op het doek neergelegd en vastgezet. Ik voelde aan welke kleur, stof en vorm er gegeven moest worden.
Ik ben er blij mee, want dit is wat ik met liefde doe: kleuren, vormen en vanuit intuïtie met lapjes werken en mezelf een plaats geven in de natuur.
4. Wat ik later worden wil
Als een kind het zegt: ik wil later juffrouw worden. Als ik nu mijn passie en talenten bezie wil ik zangeres worden op de manier van vertolking. Vanuit de bron door mij heen getransformeerd in klank, rechtstreeks, zonder vervorming de essentie vertolkend. Mensen kunnen raken, niet door mij maar door de essentie. Dus eerder weglaten, loslaten dan je best doen en maskeren.
Petra van Veggel
Deze parabel over acceptatie en verbondenheid in de wereld van vandaag, is een vertelling voor o.a thuis, opvoeders, kinderdagverblijven, basisscholen, hulpverleners en begeleiders van kinderen.
Dankzij De Kleine Tiki heb ik de kans gekregen niet alleen mezelf, maar ook de wereld een stukje mooier te maken.
Hier leer je jezelf echt kennen ..
Hier haal je het mooiste uit jezelf voor een waardevol , wijs en gelukkig leven.
Dit had ik niet willen missen …
Sabrina Schreuder
Wat voor nut heeft mijn saboteur? Zijn er momenten geweest in mijn leven dat hij nuttig was? Mijn saboteur wil voorkomen dat ik word gekwetst en hij wil me beschermen. Mijn saboteur omarmen betekent voor mij luisteren naar mijn innerlijke stem zonder dat ik me erdoor laat beheersen.
Ik ben kwetsbaar in mezelf openstellen en mezelf volledig te laten zien.
Wat zal men er wel niet van denken?
Zal ik niet gekwetst en teleurgesteld worden?
Ontvang ik mezelf zoals ik ben? Accepteer ik dat wat er is? Accepteer ik mijn kwaliteiten en valkuilen? Ontvang en accepteer ik ook de minder leuke kanten van mezelf?
Ontvangen betekent voor mij niet alleen het omarmen van je kwaliteiten, maar ook de schaduwkant die je liever niet wil zien.
Elle Tat
De TATEM-ITS-ME! is de persoonlijke dieren-totem van mij, ELLE TAT.
4 Dieren staan daarbij symbool voor een bepaald deel van mijn leven.
In het kort: Dolfijn is een dier van de zee en staat voor mij voor mijn vrijheid die ik in de zee voel. Daar kan ik weer even kind zijn, zijn vanuit gevoel zonder verdere conditionering. Dolfijn is mijn basis en bevindt zich in de basis van mijn Totem.
Papagaai vertegenwoordigt mijn werkende leven als rondleider/gids, een communicatie-vak bij uitstek. Toen de uit klei opgebouwde Papagaai gebarsten bleek na droging stond dit voor mij symbool voor het feit dat ik zoekende ben naar een verandering in mijn dagelijkse bezigheden.
Slang loopt door mijn hele leven en symboliseert mijn mogelijkheid tot transformatie. Op dit moment zit ik in de 2e grote transformatie van mijn leven en deze behelst de verandering van onbewust naar bewust, van uiterlijk naar innerlijk en van ‘mezelf voorbij lopen’ naar mezelf liefhebben. In dit proces is de Kleine Tiki en haar methode ook heel belangrijk gebleken. Door met creativiteit te werken kom ik in verbinding met mijn innerlijk en mijn onbewuste. Deze vindt dan een weg naar buiten in een tekening, schildering of kleiwerk welke gezien kan worden als ‘een spiegel van mijn ziel’. Door daarnaar te kijken worden mij veel patronen duidelijk waardoor ik mij bewust word van mijn handelen.
Het gebruik van creativiteit werkt vaak verrassend, ik had niet zonder gekund en het heeft me vele inzichten opgeleverd!
Vlinder staat voor de toekomst. Mocht die er zijn dan hoop ik zover in de transformatie te zijn dat ik mag ontpoppen tot een mooie, lichte, vrije vlinder!
TAT-ITS-ME! (foto 2)
Presentatie over kracht en kwetsbaarheid….!
Karin de Jonge-Schouten
De titel van het thema; ‘Het land dat in mij woont’, bracht mij inspiratie. Ik zag mijn schilderij als het ware voor me. Ik ben helemaal niet zo’n kunstenaar maar ik ben wel trots op het eindresultaat. Al was het maar omdat ik nog nooit zo’n groot schilderij heb gemaakt en mezelf daar zoveel ruimte op heb gegeven. Ik realiseerde me dat ik ook in het echte leven meer ruimte inneem. Ik was altijd veel op de achtergrond en liet me niet echt horen. Dit schilderij is een manifestatie van alles wat ik ben en waar ik mee leef: mijn man en mijn twee kinderen; mijn liefde voor de natuur, de zee en wat gekkigheid zoals de drie appels aan de rechterkant en de drie strandballen links. Zo is er toch evenwicht en heeft het eigenlijk niets met het thema te maken.
Yvette Poppelaars
“De kern van mijn mens-zijn
Ergens heel ver hier vandaan
Dichterbij dan al het andere
Brandend van verlangen
Naar erkenning
Als ruimte en tijd niet bestaan
Is alles er al
Wat als het vuur mijn onzekerheid blust
Wat als ik gelukkig ben
Bang om te zoeken wat ik vind”
‘En zij waren beide naakt, Adam en zijn vrouw, maar zij schaamden zich niet.’ (Genesis 2.25)
– zich blootgeven –
reflexief werkw.
Uitspraak: [ˈblotxevə(n)]
Vervoegingen: gaf zich bloot (verl.tijd enkelv.)
Vervoegingen: heeft zich blootgegeven (volt.deelw.)
1) open en eerlijk je gedachten uitspreken
2) je dekking verlaten zodat je kan worden geraakt
“Ik ben zichtbaar,
Soms heel eventjes kun je me zien
Meestal zie ik alleen mezelf
Mezelf in de spiegel
Soms word ik gevoeld
Soms zie ik wat ik voel in de spiegel
Spiegelt mijn gevoel
Wat ik niet wil voelen
Vecht ik tegen mijn spiegelgevoel
Soms heel eventjes ben ik zichtbaar, voelbaar”
Marion Lagendijk
Foto 2: gewEItje RamEI
Foto 3: gewEItjes unEIted
Ik ben een GewEItje.
Ik ben ontstaan door twee duimpotjes van klei op elkaar te helen.
De hitte in de Raku oven veroorzaakt brand en vanuit dit vuur kan ik uit mijn as herrijzen.
Nu zal blijken of ik klaar ben om mijn hoorns te dragen en of ik mezelf geheel(d) aan de wereld kan laten zien.
Mijn Tiki reis is 3 jaar geleden begonnen met het maken van een duimpotje van klei op de open dag.
Ik vind de lesdagen, het (t)huiswerk en de dynamiek van de groep een beVRIJdende manier om met al je ZINtuigen jezelf vanuit een ander perspectief te beleven.
Ieder mens is in essentie een creatief wezen. Bij de Tiki wordt je de mogelijkheid geboden om dit volgens jouw persoonlijk passende tempo te ervaren. Bij mij zijn hierdoor prachtige beelden, ervaringen en inzichten ontstaan.
In principe is hierin ruimte voor alles, positief maar ook negatief.
Door hier vol-ledig in aanwezig te blijven heb ik veel geleerd.
Barbara Gijtenbeek
Voor de basisopdracht van jaar 3 ben ik geïnspireerd door de surrealistische werken van Dali. Voor dit werkstuk had ik al snel een beeld in mijn hoofd van een enorme kei die buiten proporties is. Die had ik in jaar 2 gemaakt en heb, hoe eng ook, deze kei uit het werkstuk geknipt. Het was spannend om in een werkstuk te knippen, maar het voelde wel dat het goed was om het doorlopende proces bij de Tiki te versterken door gebruik te maken van het eerdere werkstuk. Als toevoeging heb ik de glinsterende deeltjes aangezet. Ik heb diverse kwaliteiten in mij, die stevig verankerd zitten. Deze schitteren aan de oppervlakte en ik word mij er meer en meer van bewust dat deze kwaliteiten mij maken wie ik ben. Daar horen ook valkuilen, uitdagingen en allergieën bij. Dit besef heb ik dit jaar meer omarmd heb en mee geoefend. Het mezelf meer profileren van wat ik wil en daarvoor staan de schitteringen. Laat maar zien!
In dit werkstuk heb ik weergegeven dat als ik later groot ben het fijn zou vinden dat ik hier en daar mijn sporen/kwaliteiten heb nagelaten. Daarom heb ik in dit werkstuk gerelateerd aan de glinsterende kei, de verbindingen gemaakt met glinsterend draad in de kleuren kastanjebruin (wees gegrond), zilver (wees standvastig) en mandarijn (wees spontaan en heb plezier).
Leuk om te vertellen over de achtergronden (waterverf op doek) is dat ik dit nog nooit gedaan had en eigenlijk heel tevreden was over de proeven die ik gemaakt heb. En met het bij de hand nemen van mijn innerlijke criticus, heb ik de proeven ook gebruikt voor de werkstukken. Bij de Tiki heb ik leren loslaten, uitproberen en bovenal met plezier spelen.
Anita van Zutphen
Door het maken van het creatieve werk ‘Mijn unieke kledingstuk’ vielen heel veel persoonlijke puzzelstukjes op de goede plek.
Werkstuk eindpresentatie mijn 1e Tiki- jaar: Jezelf in beeld Kunstzinnig Dynamisch Coachen basisjaar 1
In de mandala ‘De 5 pijlers’, heb ik 5 onderwerpen verwerkt die voor mij in het 2e Tiki jaar belangrijk zijn geweest. Eindopdracht mijn 2e jaar: Ik en de ander in beeld door creatief stem- en lichaamswerk.
Creatief werkstuk: ‘Later als ik groot ben’ gemaakt nav de Basisopdracht. Tijdens het werk passeren bij mij veel gedachten die voortkomen uit ruim een half jaar werken aan thuiswerk. Maar zeker ook door wat er op de lesdagen wordt aangereikt door de docenten, en medeleerlingen.
Mijn 3e Tiki-jaar Kunstzinning dynamisch Coachen integreren in je Leven en werk
Katinka
- Ik ben een kei in ….
- Ik ben kwetsbaar in ….
- Mijn mooiste leerervaring …
- Als ik later groot ben …..
- De saboteur in mij omarmen….
Ik maakte deze 5 schalen van papier-maché. Bij bijna elk werkstuk verrast het mij dat ik helemaal kan opgaan in het maken, het experimenteren met de materialen. Later zie ik de ontdekkingen die ik heb gedaan. Mijn onderbewuste kan mij veel vertellen. Soms zijn dat fijne positieve ervaringen, soms confronterend, maar altijd kloppend. Langzamerhand vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Kan ik mijn emoties voelen, herkennen en erkennen, is er verwerking van in het verleden opgelopen pijn.
Elk jaar van de Kleine Tiki heb ik ervaren als cadeau voor mijzelf. Elke les een stap op mijn ontwikkelingspad, zowel persoonlijk als professioneel.
Zie jij welke titel bij welke schaal past?
Neeltje Scheepers
De Kleine Tiki werkt volgens de filosofie ‘wat je maakt, ben je’. Alle studenten ontdekken en ervaren dat dit echt zo is. Kunstzinnig werken is niet alleen fijn maar levert ook een schat aan informatie op. De kunst is die boven water te halen door de juiste vragen te stellen. Dat leer je op zorgvuldige wijze door met elkaar te oefenen. Een kunstzinnig werkstuk is een richtingwijzer voor wie bereid is te zien. De kracht zit hem in de vertaling naar het dagelijks leven. Als je die maakt, kun je concreet met een gewenste verandering aan de slag. Ook kun je dan anderen helpen bij vraagstukken. Dit jaar ben ik daar ook buiten de Tiki mee begonnen en heb Kracht door Creatie opgericht. Inspiratie en contactgegevens vind je op www.krachtdoorcreatie.nl. Wees welkom!
Deze werkstukken heb ik gemaakt tijdens de Tiki jaren. Mijn inspiratiebronnen zijn mythes, legenden en verhalen. Dit jaar stond voor mij de kunstenares Georgia O’Keeffe centraal. Haar werk is mystiek en tijdloos en nodigt uit tot wegdromen.
De werkstukken
Afbeelding 1: Innerlijk gedreven
Afbeelding 2: Basisopdracht Tiki jaar 3, inspiratiebron Georgia O’Keeffe
Afbeelding 3: Dust in the wind
Kaat Horsting
Verbonden in vriendschap, gemaakt voor de liefste buuf, open dag Tiki 2016.
Titel werkstuk 2; Daarom.
Ontrafelen van hersenspinsels, antwoorden vind je bij jezelf, de kracht van kunstzinnig coachen.
Titel werkstuk 3; Rooie wangen.
Cadeauverpakking voor het mooiste meisje uit de klas. Dierbare herinneringen blijven, je eigen geluk maak je zelf, gek doen mag, op een kleurrijk leven.
Mijn ervaring op De Kleine Tiki:
Ontmoeten- beschouwen- verwonderen- creatief vormgeven- beeldtaal van de ziel- zingeving- coaching- commitment- zielsgeluk.
Lilian
Voor het maken van een dierentotem heb ik gewerkt met natuurlijke materialen, klei en verf. Ik heb ervoor gekozen om de vier elementen (water, aarde, lucht, vuur) als basis te nemen. Elk element is gekoppeld aan een van mijn totemdieren. Lucht: de vogel heeft ruimte nodig om te vliegen, net als ik. Water: zeeschildpad leert me om niet zo hard werken en zo vreselijk mijn best doen maar me rustig mee te laten voeren door de stroom. Vuur: de magische lynx helpt me met afstemmen en vertrouwen op mijn intuitie, dat houdt mijn levensvuur brandend. Aarde: beer laat me zien dat een periode van (gedwongen) verstilling ook mooie kanten heeft. Rusten in de schoot van moeder Aarde om weer op krachten te komen.
Het maken van een totem, met de boodschappen van vier dieren, ondersteunde me bij het op een zo gezond mogelijke manier omgaan met mezelf. De elementen passen daar goed bij omdat zij samen de natuur vormen. Die leeft in mij en vormt mijn voornaamste inspiratiebron.
Anke-Bony Hijlkema
Ik vond dit een behoorlijk zwaar thema, omdat het me min of meer dwong te kijken naar een situatie waarin ik erg gekwetst was. Dit werkstuk heb ik opgebouwd uit verschillende fases, net zoals het proces van vergeving ook fases kent. En uiteindelijk heb ik licht en lucht toegevoegd aan iets wat oorspronkelijk zwaar was. Dit was voor mij een mooi voorbeeld van hoe KDC kan werken: door met iets moeilijks creatief aan de slag te gaan, helpt dit proces bij de verwerking van pijnlijke ervaringen.
2) “Genieten”
Dit was een thema van een lesdag, waarbij ik door ziekte niet aanwezig kon zijn. (Jammer genoeg, want de lesdagen zijn inspirerend/warm/genieten!) De weken daarna heb ik zelf het thema verwerkt in dit zelfportret. Alle elementen uit het kunstwerk hebben voor mij een speciale betekenis en als ik ernaar kijk, geeft het me een rustig en tevreden gevoel. Het kunstwerk hangt nu in de woonkamer, als reminder aan hoe het leven (ook) ervaren kan worden.
3) “De brug van Wuhan”
Met dit werk heb ik mezelf verrast; als een van de opdrachten uit het boekje “Creativiteit, geen kunst” ben ik gewoon heerlijk begonnen (te kliederen, noem ik het). Het was in het begin van de lockdown en ik zat thuis, zonder werk. Dus besloot ik met creatieve opdrachten bezig te gaan. Het hielp me, mijn verzet tegen de situatie-zoals-die-was (thuis blijven, geen werk, geen sociale fysieke contacten) om te zetten in een constructieve uiting. En zelf heb ik nooit het idee iets bijzonders te hebben gecreëerd, maar enthousiaste reacties uit mijn omgeving maakten dat mijn blik op het werkstuk veranderde: dit is best Echte Kunst !
Toen ik begon met de opleiding bij De Kleine Tiki was een van mijn persoonlijke doelen: vormen vinden om mijn creativiteit te uiten. Zoals mijn bovenstaande werkstukken plus verhaaltjes al aangeven: daarin ben ik geslaagd.
Ingeborg Schutte
Dit aandienen heeft weliswaar het nodige zelfonderzoek nodig, maar het resultaat doet me altijd weer versteld staan . Dat “simpel” creatief werken zoveel van mijn onderbewuste duidelijk maakt en dat ik daarna zoveel ballast op kan ruimen verbaasd mij telkens weer.
De opdracht bestaat uit 5 werkstukken:
Ik ben een kei in
Ik ben kwetsbaar in
Mijn leermoment van dit jaar
Later als ik groot ben
De saboteur in mij omarmen.
Ik heb gekozen voor hout, touw, jute, vilt; materialen die bij mij passen en die (voor mij) duidelijk de kracht en kwetsbaarheid van het werkstuk aangeven.
De Kleine Tiki – Diepgang – Huilen – Confrontatie – Spelen – Zingen
Onderzoeken – Kwetsbaar zijn – Mezelf ont-moeten – Eén groot feest
Dansen – Lachen – Bevrijding – Ontdekken
Schilderen – Uitvinden – Krachtig worden
Annette Dijkstra
Dit gaat over loslaten van alles wat je belemmert, mijn onzekerheid, het altijd mijn best willen doen, me voor alles en iedereen verantwoordelijk voelen.. Allemaal zaken die op zich positief zijn maar in mijn situatie te veel de overhand namen en mij veel energie kosten. Loslaten geeft me ruimte, ook energetisch. Hierdoor kan de blik weer op andere zaken gericht, ruimte gevend aan andere inzichten.
Het schilderij met het meisje in het midden heet: Overgave
Laat de controle los en leef het leven. Geef je over. Hopend om hiermee in een flow te komen. Een moeiteloze levensstroom waarbij ik doe wat bij mij past en ben wie ik dan ben.
Dit zijn 2 schilderijen uit mijn serie van 5, Accepteer, Laat los (loslaten), Geef je over (overgave), jouw authentieke kern, flow. Wat voor mij een zeer bondige weergave is van het proces van transformatie. Daarmee bedoel ik de transformatie naar wie je in de kern bent.
Ik ben gewend aan heldere theoretische kaders, de Tiki gaat vooral uit van ervarend leren. Zodoende was dit voor mij wel wennen. Het boek ” Heel je leven “ geeft wel een theoretisch kader waarbinnen het Kunstzinnig Dynamisch Coachen heel goed past. Dit boek is ook onderdeel van deze cursus. Ik vond het jammer dat er weinig leesopdrachten waren voor dit boek.
Erg positief vond ik de ruimte die er wordt geboden om te doen wat goed is voor jou en jouw proces. Daarbij is er ook qua huiswerk altijd een keuze om het op jouw eigen manier in te vullen.
Hennie van R
Ik boetseer: vader en ik en moeder zittend op een hek. Op deze manier naast elkaar zitten, klopt niet, voelt niet goed. In de 2 weken die volgen ga ik thuis stoeien met andere opstellingen, om uiteindelijk te komen tot zoals het op de foto staat: moeder – vader – ik. De kunst van dit proces en de uiteindelijk opstelling is: het kunnen accepteren dat het is zoals het is en daar rust in vinden.
Na verloop van tijd: gelukt!
De stille plek in jezelf
Thuiswonen, thuiskomen, thuis-zijn: op school hadden we gewerkt met dit thema, thuis ging het huiswerk verder met oa het lezen van een hoofdstuk uit: De stille plek in jezelf. Een opdracht gemaakt met natuurlijk materiaal en daarna ontstond het gedicht: “stilte”. Mocht je willen ervaren hoe het klinkt: lees het rustig hardop voor, of laat iemand anders het voorlezen en ga zelf goed zitten, sluit je ogen en ontvang het.
Op de Tiki heb mij geleerd hoe wezenlijk stilte is om bij jezelf thuis te komen, thuis te zijn en thuis te wonen.
Het zelfportret
Dit is een moment geweest op school waar ik zo blij van ben werd: met krijt portretten maken, snel werken, afwisselend linkerhand, rechterhand, geen tijd om na te denken, je handen het werk laten doen. En: ik kón het denken volledig loslaten en mocht waarnemen hoe mijn handen het werk deden. Een mens heeft in potentie zoveel in zich, alleen dat hoofd dat altijd maar mee wil doen….
Dity Groenwold-Harms
Mijn Tiki jaar heb ik met plezier gevolgd. Samen met gelijkgestemde mooie vrouwen om de twee weken lekker samen zijn. Samen creëren in vele opzichten. Het was voor mij een gezellig en creatief jaar. Veel thuiswerk opdrachten gemaakt, waardoor ik veel met de opleiding bezig ben geweest. Daardoor heb ik weer veel over mezelf en de ander geleerd. Ongedwongen leren en spelen tot het coronavirus roet in het eten gooide en de opleiding abrupt eindigde in maart. In juni nog een laatste les en daarna het afscheid van een mooi jaar met mooie mensen. Dank jullie wel allemaal!