KDC - specialisatiejaar 4: Kunstzinnig Dynamisch Coachen van Volwassenen

“Een creatief leven leiden kun je vergelijken met de tocht van de mythische held, die misschien helemaal geen held is als hij aan zijn reis begint maar, gedurende zijn tocht langs wegen van beproevingen wordt getransformeerd, zodat hij steeds nieuwe hoogten van gevoeligheid, vaardigheid en wijsheid verwerft”

Werken met metaforen, de dynamiek van actie, kunstzinnig werken, counseling en spiritualiteit. Het Kunstzinnig Dynamisch Coachen is een intensieve vorm van begeleiden. Je werkt letterlijk met en vanuit de kunstzinnige uitbeelding, visuele beelden, taal, lichamelijke uitbeelding en het gebruik van voorwerpen. Als KDC-coach luister, vraag, ondersteun en ontwikkel je dan ook stapsgewijs nieuwe perspectieven door samen met een cliënt, kunstzinnig werken te koppelen aan actie vanuit liefde. Je helpt dus licht te brengen in het proces van ontdekken en vormgeven, van bewustwording en verantwoordelijkheid. Het gaat hierbij om techniek, maar ook om wijsheid en intuïtie. Hier lees je meer over de KDC-methodiek.

Dit scholingsjaar…

Dit specialisatiejaar ga je aan de slag met creatieve en kunstzinnige instrumenten en werkvormen, gericht op volwassenen, die komen uit het boek ‘Kunstzinnig Dynamisch Coachen’. Je ervaart bovendien het belang van het aanwezig zijn in het ‘nu’, op het scherpst van de snede, en te vertrouwen op kennis, kunde en intuïtie. Je bouwt dit op door studie en oefening, vallen en opstaan. Om dit jaar te kunnen volgen, vragen we je minimaal het derde studiejaar van De Kleine Tiki gevolgd te hebben of een soortgelijke vooropleiding.

Samen met groepsgenoten

Samen met jouw medestudenten zit je dit jaar in een leergroep waarin je elkaar steunt en vertrouwen biedt. Iedereen in de groep toetst en scherpt de eigen coachende vaardigheden aan en je bespreekt persoonlijke onderwerpen. We hebben het dan over reële vragen die je in het leven en werk tegenkomt. Dit zijn in het bijzonder vragen of karakteristieken in de manier van omgaan met anderen die de effectiviteit als coach eventueel in de weg staan. Je traint je vaardigheden in de groep en je vormt jouw eigen werkstijl. Waarbij je groepsgenoten inzet als ‘oefenmateriaal’, praktisch zoekend en experimenteel. Daarbij reflecteer je op je acties in relatie tot je ervaring en de literatuur.

Doelstelling van het programma

Je bent in staat:

  • Vanuit een eigen stijl en visie als coach, mensen te begeleiden bij persoonlijke en professionele kwaliteit. Daarbij maak je gebruik van de KDC-methodiek
  • In het werken met cliënten een sessie op te zetten en uit te voeren. Daarbij werk je stap voor stap methodisch aan persoonlijke en professionele kwaliteit. Ook hierbij maak je gebruik van de KDC- methodiek.
  • Coachende gesprekken te voeren en ze te richten op zowel resultaat als proces.
  • Het eigen kunstzinnige instrumentarium in te zetten in de praktijk van het coachend werken.
  • Als kunstzinnig dynamisch coach cliënten op een dieper spiritueel niveau te bereiken en helpen.
  • De belangrijkste communicatieregels in het coachende werk in praktijk te brengen.
  • Vanuit algemene en beroepsspecifieke theorie kunstzinnigheid en creativiteit in het coachend werken te kunnen integreren.
  • Jezelf kunnen en durven inzetten in de ontmoeting met de cliënt.
  • Jezelf bespreekbaar en kwetsbaar op te kunnen stellen, feedback kunnen geven en ontvangen.
  • De sterke kanten van jezelf als coach om te kunnen zetten in creatieve interventies.

Thema’s van de bijeenkomsten

  • Wat is mijn Werk?
  • De tocht van de held
  • Het creatieve proces
  • Basisvertrouwen en creativiteit
  • De componist, dirigent en de orkestleden
  • Zorgvuldig waarnemen
  • Scanning van gevoel
  • Vanuit improvisatie naar coachen
  • Beeldend oplossingsgericht werken
  • Crisis in leven
  • Werken met de elementenvierhoek
  • De innerlijke clown 1
  • Communicatie en samenwerking
  • Werken met voorwerpen
  • Rituelen – Werken met de flap-over
  • Presentaties van het eigen proces

De literatuur & materialen

De literatuur die je dit jaar gebruikt is:

  • Kunstzinnig Dynamisch Coachen, R.F. Hoefsloot (Schors 2007)
  • De veldheer en de danseres, Eva de Waard-van Maanen, Garant, 2013)
  • Coachen met actiemetaforen, F. van Kempen, (Boom/Nelissen, 2012)
  • Kinderen geven tekens, Theresa Foks-Appelman (Euburon Delft 2005)
  • Heel je leven, een nieuwe oriëntatie door de psychosynthese P. Ferrucci (De Toorts Haarlem)

    Wil je weten welke materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

    Lesdagen

    In totaal zijn er 17 bijeenkomsten verspreid over het schooljaar. 

    Startdatum Breda

    • Dinsdag 3 september 2019

    Twee dagen per maand ben je welkom van 10.15 tot 17.00 uur.

    Hier vind je het volledige lesrooster.

    Startdatum Assen

    Twee dagen per maand ben je welkom van 10.00 tot 17.00 uur.

    Hier vind je het volledige lesrooster.

    Aantal deelnemers

    18 personen

    Meer weten?

    Over welk onderwerp wil je meer weten?

    Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van onze open dagen. Wil je je meteen aanmelden en ben je een huidige Tiki-student? Meld je dan aan via het Tiki-portaal. Ben je nog geen student? Dan kun je je hier aanmelden:

    )