KDC - basisjaar 1: Jezelf in beeld door Creatief Stemwerk

"Muziek en ritme vinden hun weg tot in de geheime plaatsen van de ziel"
Plato

Zingend, spelend, schilderend, boetserend, tekenend en vooral genietend  op reis gaan langs de elementen aarde, water,  vuur,  lucht en ether.

Het programma
In dit scholingsjaar staat het persoonlijke proces centraal. Vooral het ‘IK’ heeft de aandacht. Gedurende negen maanden maak je een inspirerende reis langs klanken, kleuren, vormen en tonen. Op deze reis maak je  gebruik van stemimprovisatie, meditaties, lichamelijke oefeningen, teken, schilder- en kleiopdrachten, rituelen, dans- en bewegingsimprovisaties etc.
Systematisch onderzoek je  de verschillende ervaringslagen en niveaus van de stem met klank, kleur en vorm op zoek naar je oorspronkelijke stem.  Door gedurende negen maanden om de twee weken vanuit veiligheid in een groep op reis te gaan met het spelende en zingende kind in jezelf kan het geleerde echt aarden in jezelf en zorgen voor een bodem. Het wordt nooit meer vergeten en is deel van jezelf geworden. De elementen aarde, vuur, water, lucht en ether vormen een belangrijk onderdeel van de reis. Deze elementen kunnen je als bouwstenen gebruiken om je bestemming in het leven te realiseren.
De reis doet 5 haltes aan, waarbij je soms vooruitloopt en soms terug gaat naar een eerdere halte.

De volgende haltes, c.q. ervaringslagen van de stem doen we aan:
1. het fysieke, sensitieve niveau: aarde
2. het emotionele, affectieve niveau: vuur
3. het relationele, communicatieve niveau: water
4. het mentale, reflectieve niveau: lucht
5. het spirituele, intuïtieve niveau: ether

Tijdens deze reis word je aangemoedigd letterlijk en figuurlijk je stem te gebruiken, je creatieve vermogens aan te spreken, je emoties met behulp van stemexpressie, muziek, taal, kleur, klank en vorm te vertalen in een lied, op doek, in klei, in een collage etc. Het ontdekken van je eigen klank, kleur en vorm via het gebruik van de stem is het avontuur dat we samen aangaan. Hierdoor kun je met meer zelfvertrouwen genietend in het leven gaan staan. Je improvisatievermogen en spontaniteit worden vergroot. In de praktijk zien we dat het spelend onderzoeken van de stem gekoppeld aan kunstzinnig werken ongekende mogelijkheden heeft en heel intens en bevrijdend werkt.

Voor wie?
Dit scholingsjaar is bedoeld voor een ieder die het werken met de stem wil koppelen aan creativiteit en kunstzinnigheid. Specifieke zang of artistieke ervaring wordt niet gevraagd. Wel de bereidheid om spelend en zoekend vanuit de stem expressief te werken. Voor ieder in het algemeen die van zingen, muziek, lichaamswerk en kunstzinnigheid houden is deze training geschikt, maar ook voor zangdocenten, drama en speldocenten etc, die zich in hun dagelijks werk willen laten inspireren door creatief stemwerk. Er wordt een rugzak aan nieuwe methodieken, werkvormen, mogelijkheden en ervaringen geboden welke ook geïntegreerd kunnen worden in het dagelijks leven en/of werk.  Iedereen is welkom die houdt van zingen en  expressie en zich wil laten inspireren door de kunsten.

Thema’s

  • HAERE MAI, welkom
  • Aarde: De ademhaling van de aarde
  • Aarde: Aarde en blues
  • Vuur:   Toon en transformatie
  • Vuur:   Passie en liefde
  • Vuur:   Spanning en ontspanning
  • Water: Stromen
  • Water: De kano en de elementen
  • Lucht:  Songbeeldboek
  • Lucht: Je hart luchten
  • Lucht: De luchtstroom
  • Ether: De stilte en het nu
  • Ether: Dromen en verlangens
  • Aarde en ether: Enthousiasme
  • Aarde en ether: De innerlijke kathedraal
  • Presentaties van het eigen proces 1 en 2

De literatuur en materialen

De literatuur die je dit jaar gebruikt is:
  • Meditatief Boetseren, R.F. Hoefsloot (Schors  2012)
  • De stille plek in jezelf, meditatie in de psychosynthese,  P. van Cuilenburg (De Toorts 2008)
  • Creativiteit géén kunst, L Nijman en J de Bode, (Akasha, Eeserveen 2009)
  • Creativiteit in stemwerk en lichaamswerk, R.F. Hoefsloot (Schors, 2014)

Wil je weten welke kunstzinnige materialen je aan kun schaffen voor het thuiswerk? Hier vind je een voorbeeld van een materialenlijst.

Meer weten of aanmelden

Wil je overleggen of dit jaar het beste past bij jouw wensen en achtergrond? Bezoek dan een van de open dagen van De Kleine Tiki. Wil je meteen aanmelden? Klik dan hier. Ben je een huidige Tiki-student?  Meld dan aan via het portaal.

Lesdagen:
Twee dagen per maand
van 10.15 uur tot 17 uur.
17 bijeenkomsten van
begin september tot mei / juni.

Locatie en startdatum:
Breda: woensdag 5 september
Klik hier voor het lesrooster 

Aantal deelnemers:
18 personen